Gambia, minder dan een maand te gaan! - Reisverslag uit Assen, Nederland van Peter Olthof - WaarBenJij.nu Gambia, minder dan een maand te gaan! - Reisverslag uit Assen, Nederland van Peter Olthof - WaarBenJij.nu

Gambia, minder dan een maand te gaan!

Blijf op de hoogte en volg Peter

29 September 2012 | Nederland, Assen

Met nog minder dan een maand te gaan, dringt het besef door, het besef dat ik dan toch echt naar Gambia ga. Natuurlijk is het maar voor 11 dagen, maar dit maakt het allemaal niet minder spannend!

Kololi, de kustplaats waar we heen gaan is dan nog best wel toeristisch, welvarend zelfs(zei het op Afrikaanse wijze), maar ik kan me niet voor stellen dat het in Gambia nu storm loopt van toeristen.
Alhoewel, het land leeft wel van toerisme, het heeft toeristen nodig, om toch nog enige vorm van inkomsten binnen te krijgen. Niet voor niets is Gambia één van de armste landen van de wereld, het land heeft amper grondstoffen, en kan eigenlijk niets voor een ander land leveren, het leeft dus van de toeristen, zoals eerder gezegd, en van de pinda’s die daar verbouwd worden en van visserij.

Aan de ene kant kan je je niet voorstellen dat je als toerist voor een land als Gambia kiest, natuurlijk zijn er altijd mensen die geïnteresseerd zijn andere culturen, natuur en deze zaken bied Gambia natuurlijk, maar aan de andere kant, zou de drempel niet veels te hoog zijn? Dat je misschien pijnlijk oog in oog komt te staan met echte armoede? Armoede zoals wij dit in Nederland niet kennen.

Het schijnt dat Gambia booming is, het is er altijd mooi weer(32 en hoger, zelfs in oktober, en ook in het regenseizoen), en het is er goedkoop(de reis zelf valt ook ontzettend mee). Vandaar ook de vele resorts aan de kustplaatsen, waar de mensen dus echt kunnen chillen, relaxen en niets doen, behalve bruin worden. En die gedachte doet mij eigenlijk bij voorbaat al walgen, ik begrijp niet dat je in landen waar veel te zien en te doen is, alleen maar op je luie reet kan liggen op het strand, en verder niets.. Daarnaast vind ik dat ook vrij respectloos ten opzichte van de mensen die in dat land wonen, je komt een land in, wat totaal anders is als het onze, en je gaat niet eens je verdiepen in het land en de cultuur, en in de schoonheid die het land te bieden heeft!

Aangezien er op internet wel wat te vinden is, maar niet superveel en het een tik van mij is om van elk bezocht land een reisboek te hebben, ben ik vandaag maar eens aan de slag gegaan voor de vakantie. Ik heb een boek gekocht en de verzekering alvast maar geregeld, nu schijnt Gambia heel erg veilig te zijn(zolang je geen water drinkt, ijsblokjes in je drinken hebt, sla op je eten hebt, je de hustlers afwemelt), maar een verzekering is toch altijd wel prettig!

Lezend in mijn boek, wordt met enige regelmaat gezegd dat de Gambianen het vriendelijkste volk op aarde is, maar ook tevens een van de armste(dit is niets nieuws, dit had ik al ontdekt) . Er is veel te zien, omdat het niet zo groot is moet het haalbaar zijn om sowieso enkele national parks te gaan zien.

Daarnaast kan ik me op dit moment nog geen enkele voorstelling maken over wat ons te wachten gaat staan, het land is zo totaal anders als dat we in Nederland zijn, dus dat is wel heel erg spannend!

*zou het echt zo zijn dat de mensen echt op blanken afkomen? dat je mensen bijna van je af moet slaan?
*zou het net zo kleurrijk zijn als ik denk?
*de natuur moet prachtig zijn,
*hoe is het eten?
*is het echt zo veilig?


Het schijnt dat het resort,( of moet ik toch het woord hotel gaan gebruiken? ) over wifi beschikt en mede daarom heb ik besloten om toch maar weer en reisverslagje bij te gaan houden, dus mijn oude waarbenjijnu is weer online! Zodat jullie, onze indrukken en weet ik veel wat we nog meer mee zullen maken, ook kunnen volgen!

Volgende week eerst maar eens de inentingen halen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 07 Mei 2009
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 27359

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 05 November 2012

Gambia, Kololi......

25 Mei 2009 - 19 Juli 2009

The BIG NorwayTrip

Landen bezocht: