Vervolg van de eerste dagen.... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Peter Olthof - WaarBenJij.nu Vervolg van de eerste dagen.... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Peter Olthof - WaarBenJij.nu

Vervolg van de eerste dagen....

Blijf op de hoogte en volg Peter

31 Oktober 2012 | Gambia, Kololi

De volgende ochtend is het alweer warm, ja verwacht het niet… We besluiten om een beetje uit te slapen, en gaan rond 9.30 naar het ontbijt, wat heel grappig in een ander gebouw is… het ontbijt zelf is , hoe zullen we het zeggen…anders..

Je begint met een bord, en dan heb je de keuze uit brood, een soort zacht stokbrood, en je kunt dun brood nemen, wat lijkt op afgesneden plakjes, boter, en je kan toasten, er wordt ei gebakken(morgen maar eens probeert) roerei, worstjes(erfenis van de Engelse kolonisatie) iets ondefinieerbaar, er is kaas, vlees(ondefinieerbaar, en eerlijk gezegd niet echt lekker), koffie, thee, melk, en jus en een soort rode vruchten drank(morgen ook maar eens proberen)

Oh ja de douches, zijn ook een apart verhaal, een stortdouche met een ikea-douche –gordijn, alleen komt er amper water uit, zelfde geldt voor het toilet, ook amper waterdruk… Maar goed je mag ook geen Europese verwachtingen, en het werkt allemaal naar behoren(ookal is de wc-bril los)

Na het ontbijt is het tijd voor de reisleiding, deze mevrouw geeft informatie, over enkele excursies… En wat je wel en niet mag doen… Dat je de groene taxi moet nemen(en niet de gele)….

En dan is het tijd om te bedenken wat we deze eerste dag gaan doen, we besluiten om deze dag te gaan gebruiken om te acclimatiseren, beetje zwemmen, zonnen en naar de supermarkt…

Als eerste gaan we naar de supermarkt, nou dat blijkt al ook een hele tour te zijn, allereerst zijn we het terrein nog niet af, of we worden al aangesproken door de taxichauffeurs, zij hebben een “stand” voor het hotel… Of we naar het strand gaan, of naar de plaats… en of er iemand mee moet lopen…. We zijn eerst een beetje terughoudend, maar uiteindelijk loopt er iemand mee, luisterend naar de naam Master P, dat is dan zijn bijnaam, hij loopt met ons mee naar de supermarkt, iets wat we eigenlijk niet willen, maar aan de andere kant misschien is het ook wel een beetje prettig.

Master P, vertelt ons dingen over Gambia, en begeleid ons naar de supermarkt…. Geen overbodige luxe, want een blank stel, dat aan de andere kant van de straat liep wordt haast belaagd door kinderen en andere mensen die wat willen.
Het is zelfs zo dat Cameon, zoals hij echt heet, ons niet eens de winkelwagen laat duwen, en dat is wel een hele vreemde gewaarwording. Omdat we ons schuldig voelen, vragen we hem of hij ook wat wil drinken, ja een koud blikje drinken gaat er wel in. Redbull , want zoals vele Gambianen is Cameon Moslim, en hij mag dus geen alcohol.

Op de terugweg, zien we toch wel in de voordelen van het mannetje…. Geen lastige lui, en geen zwaar drinken wat we moeten tillen…En uiteindelijk zijn we weer bij het hotel, Master P wil geen geld hebben, immers heeft hij van ons een blikje drinken van ons gehad. We nemen afscheid en als we een taxi willen, moeten we hem benaderen, de stand voor het hotel en hij heeft een Jeep, met open dank.

We hebben nu ook weer geld, voor 90 euro heb je een stapel geld, nou je voelt je echt dagobert duck… 3500 aan gambiaanse briefjes, en dat gaat allemaal in biljetjes van 50… een hele stapel dus!

Na het shoppen en het dumpen van het water, besluiten we om heerlijk relaxed te zwemmen, en een beetje de luie toerist uit te hangen, dus een beetje eten bij het zwembad, drankjes nemen bij de bar die in het zwembad zit, beetje zwemmen en als klap op de vuurpijl laat ik me ook ompraten om mee te doen met watervolleybal, en kenners weten ik haat volleybal, maar ik moet zeggen het was leuk… En we wonnen, en ook al ben ik volgens mij de waardelooste volleyballer, volgens mijn team was mijn opslag fenomenaal, Halleluja!
Overigens is het daarnaast zo dat je natuurlijk ook kan eten bij het zwembad, je hebt er van alles, we besluiten om maar rustig te beginnen en een salade te nemen…Later realiseren we ons eigenlijk dat je eigenlijk mag nemen, omdat dit wordt afgeraden, maar omdat het 40 graden is, zien we het niet echt zitten om iets warm te eten. (en dan te bedenken dat het eten echt helemaal niets kost, de salade is 125 dealsi, wat neer komt op 3,75 en het is goed te doen, en nog best een bord vol)

Dan gaan pap en ik zo maar eens eten, immers moet dat ook gebeuren, en omgerekend is dat voor een 3 gangen diner bij het hotel nog geen 12 euro…

Jammer is wel dat echt iedereen die hier in ons straatje woont, Nederlands is… Nu is dat wel leuk voor de snelle sociale contacten, maar aan de andere kant…mag ik bedanken? Nu zeiden onze buren dat het vandaag 45 graden was, iets minder warm als gisteren, maar dat kwam vooral door de wind… hmmm het was, geloof me warm genoeg, knipperde je met de ogen en je zweette al… Ach, dat is toch waarom je op vakantie gaat?

Tijdens het diner komen we aan de praat met Nederlanders, Jan & Guida… Zij zijn hier zoals redelijk veel anderen om projecten te steunen en te bezoeken.. We besluiten om met zijn vieren te eten, het menu van het hotel is 3 gangen diner voor 450 Delasi.. Je kan kiezen uit een voorgerecht, soep of salade, hoofdgerecht vlees (in dit geval halve kip) of vis.

Het hotel ligt dus dicht bij het strand, en het is een drukte die af en aangaat van en naar het strand, dus na het eten willen we met Jan en Guida eigenlijk wel even kijken wat er nu precies aan de hand is.
Het is Tebaski. Een offerfeest wat vergelijkbaar is met onze kerst. Op vrijdag ga je dan eten met de hele compound(dat is woongemeensschap, dus eigenlijk je familie.. een compound kan soms uit 25 tot meer mensen bestaan) Er wordt dan bijvoorbeeld een geit geofferd, en is het 3 dagen feest… het is dus ook zo dat het dan zo druk is, dat er amper gewerkt wordt, en op maandag of zondag ook bijna niets meer te koop is.
Als we het hotel willen verlaten, worden we aangesproken door Cameon, of we met zijn allen de stad in gaan. En als we het leuk vinden om hem mee te hebben. Nou natuurlijk, aangezien het ontzettend druk is, auto’s suizen je aan alle kanten toeterend voorbij, mensen lopen je tegemoet, kortom het is een drukte van jewelste.
We lopen wat richting de touriststrip, grappig is toch wel, het is nu zo ontzettend druk, maar de secuirity-point is nog steeds bezet.

Doordat Cameon met ons mee is, hebben we totaal geen last van andere mannetjes. Het is dus zo, als je toerist een “eigen mannetje” hebt, dan laten de anderen je met rust , zoveel respect hebben ze dus voor elkaar. Dat is wel zo heerlijk. Het is een drukte van jewelste, en we gaan met zijn vijven daar Alibaba.

Alibaba, is een restaurant/terras/bar. Het is ommuurt en je moet eerst langs secruity en dan kan je het pleintje op, achterin is een band en die speelt leuke livemuziek.
We zijn vlak aan het podium, en voor de band is een ruimte die dient als de dansvloer.
Het aanwezig zijn is een hele vreemde ervaring…
Op de dansvloer zijn niet of nauwelijks vrouwen aanwezig, en de mannen dansen erg uitbundig. De vrouwen die wel dansen zijn bijna alleen maar blank, later zijn er wel enkele Afrikaanse vrouwen aan het dansen.
Om je heen kijkend valt het op dat er niet alleen Afrikanen zijn, de dames/meisjes hebben bijna allemaal hun mooiste kleding aan, opvallend is wel dat haast niemand traditionele kleding aanheeft, maar broeken met glitters en hele korte rokjes en dit alles vergezelt van hoge hakken en pruiken(bijna alle vrouwen dragen pruiken, erg bizar)
Daarnaast zie toeristen, zoals wij allemaal blank met een local. En dan heb je de rijke oude toerist, meestal vrouwelijk, vergezelt van een mannetje. Je schijnt een mannetje te kunnen huren voor ongeveer 10 euro per dag, voor een week krijg je op de zevende gratis.
Deze echte liefde zo goed te zien, dat het één brok gezelligheid is…de spontaniteit straalt er ook af… Oh nee toch niet.. Ze zitten met een lang gezicht naast elkaar, net tegen elkaar sprekend , en als ze later weggaan, weten we iemand heeft gescoord..maar dit schijnt heel erg normaal te zijn.
Guida en ik worden door Cameon de dansvloer opgetrokken, erg leuk is dat de afrikanen echt opvallend en uitbundig dansen. Maar zoals gezegd amper vrouwen/meisjes er zijn amper vrouwen op de dansvloer. Een erg bijzondere ervaring.

Als het 2 uur besluiten we om terug te gaan richting het hotel, immers ben ik de jongste van het stel.
En nog steeds is het drukte van jewelste, de auto’s vliegen je om de oren, er staat een rij voor de club, waarvan ik me afvraag of die mensen ooit binnen komen… er staan zeker 200 man..

Cameon, brengt ons veilig naar het hotel, wil voor de verleende dienst geen geld hebben, immers heeft hij drinken van ons gekregen.

Moe van de warmte slaan we de hotelbar maar over, en gaan slapen, morgen is er weer een dag!!

Nieuw

Ontwikkelaars

Help
Feedback
Nederlands

Het aanwezig zijn is een hele vreemde ervaring…

Moe van de warmte slaan we de hotelbar maar over, en gaan slapen, morgen is er weer een dag....